De verkeerde vriend

ISBN 978 94 604 1592 0 (e-book)

Luisterboek bij Storytel

‘Kon je het makkelijk vinden?’
Hij knikt. Hij kan moeilijk zeggen dat hij hier eerder is geweest, beneden, op het parkeerterrein en in de gemeenschappelijke hal. Ze geeft hem een hand. ‘Gina.’
Hij kan zo snel niets bedenken en mompelt ‘Hallo’.
‘Marcel?’ stelt ze voor. ‘Anders is het zo onpersoonlijk.’
Hij kent geen Marcel, dus dat is goed. ‘Oké.’
Ze gaat hem voor op hoge hakken, luid tikkend door de gang; een tunnel van laminaat. Ze opent een deur met geëtste bamboestengels op de ruit. Een radio staat aan.
‘Wil je eerst wat drinken? Wijn of liever een biertje?’
‘Liever iets fris. Water is goed.’
Terwijl zij naar de open keuken gaat, loopt hij in de richting van het balkon. Er staat een bierkrat met lege flesjes en de verdorde kerstboom. Zo kwam hij erachter waar het appartement zich bevindt. Hij vroeg hangjongeren terloops naar de flat van ‘die jongen met die dure auto’. Het balkon met de verdorde kerstboom. De derde flat van rechts, negen hoog. En zo kwam hij erachter wat zijn moeder doet. Een van die jongeren stak zijn duim tussen zijn wijs- en middelvinger en bewoog zijn tong tussen zijn lippen heen en weer, als een spartelend visje.
‘Hoog’, zegt hij, als hij voor het raam staat en uitkijkt over de wijk.
Vanaf hier valt De Kraal best mee: een fietspad dat slingert door uitbundig groen, grasveldjes met speeltoestellen en waterpartijen. Alles valt mee als je maar genoeg afstand neemt. Oorspronkelijk heette dit stadsdeel Het Collier, maar het project mislukte en het is bij één wijk gebleven. Het gemeentebestuur had nog voorgesteld om die dan maar De Parel te noemen, maar inmiddels was De Kraal al een ingeburgerde bijnaam, die bovendien beter paste bij de snel verloederende woonblokken en verwaarloosde parken. Een paar jaar geleden was het er tijdens de jaarwisseling flink uit de hand gelopen: vechtpartijen met de politie en overal brandende pallets en autobanden in stapels van wel tien meter hoog. De rellen hadden het landelijk nieuws gehaald.
‘Ga zitten’, zegt ze, terwijl ze de kraan even door laat lopen. Zelf neemt ze een glas sherry uit een fles die op het aanrecht staat.

Hij gaat zitten op een roomkleurig leren tweezitsbankje waar een losse zwarte vacht op ligt. Het is net Casper. ‘Had je nog speciale wensen? Je weet wat de mogelijkheden zijn?’ Hij knikt verlegen, betast het bankbiljet in zijn broekzak. ‘Doe maar gewoon.’ ‘Het is honderd euro, voor een halfuur. Als je langer wilt blijven kan dat.’ Over een vluggertje zegt ze niets. ‘Nee, een halfuur is goed.’ Hij legt twee biljetten van vijftig op de salontafel, tussen pakjes sigaretten, lipsticks, balpennen en een glazen asbak omgeven door een miniatuur autoband: Garagebedrijf Beukers & zoon, uitlaten, banden, accu’s. Hij had verwacht dat ze het geld eerst op zou bergen, maar ze laat het liggen. ‘Waar wil je? Hier of liever in de slaapkamer?’ Hij kijkt om zich heen. Er is geen inkijk, maar het enorme venster lijkt op de lichtbak waar hij vroeger dia’s op sorteerde. Alles-onthullend licht. ‘Toch liever de slaapkamer, als het mag.’
‘Tuurlijk, anders zou ik het niet vragen. Proost.’
Ze nemen een slokje. Hij probeert geluidloos te slikken, maar juist daardoor lukt het niet. ‘Zullen we?’ Ze drukt haar sigaret uit. ‘Neem je glas maar mee.’ Ze wrijft over haar schoot, staat op. Aan het werk, betekent dat.

Recensies:

‘Met zijn zwierige korte verhalen won hij al de Aspe Award 2016 en de eerste prijs op een Utrechts literatuurfestival in 2017, nu debuteert Van den Bemd met een spannende roman. Hierin kabbelt het leven van Werner Mans – getrouwd, dochter, in het bezit van een stacaravan – rustig voort. Hij fotografeert wegwerpartikelen voor ziekenhuizen en laboratoria. Een fijn en kalm bestaan, maar gelukkig begint dochter Roos net te puberen als dit boek begint. Ze neemt foute vrienden mee (‘Pap, dit is Rico’) die de hele camping op stelten zetten. ‘Wel verdomme, ze hebben twee ligbedden in het water geflikkerd.’ En vanaf dat moment loopt alles uit de hand. Werner bezoekt een prostituee en gaat met zijn dochter en haar vriendinnen op stap. Van den Bemd vertelt alles even gedetailleerd, je ziet alles zo voor je ogen afspelen. Rake observaties doet hij van het alledaagse campingleven (‘back-to-basicstypes achter een eenpitsstel, tussen zakjes gevriesdroogde snijbonen en survival rodekool’). Verder is het boek licht van toon. Spanning zit er wel in, maar die suddert vooral, tot een grote uitbarsting komt het niet. Dat maakt het uiteindelijk misschien wel extra spannend.’
Anne Versloot, VN Detective & Thriller Gids

‘Het resultaat is onmiddellijk een schot in de roos’ … ‘Van den Bemd slaagt erin om op een heel geloofwaardige manier het saaie burgerleventje van de hoofdpersoon te doen kantelen naar een razend spannende rollercoaster van gebeurtenissen…’ … ‘Deze debuutroman is zonder meer sterk.’ Chicklit.nl

De verkeerde vriend is een pittig leesavontuur, met dank aan de zwier waarmee Gert-Jan Van den Bemd met taal omgaat.’ Jo de Ruyck, Het Nieuwsblad

‘Gert-Jan van den Bemd besluipt je met zijn fijnmazige schrijfstijl, trekt behoedzaam het koord aan en houdt je zo gevangen in deze overrompelende debuutroman. Een boek dat zich kenmerkt door stilistische brille en dat qua sfeer de serie Breaking Bad evenaart.’ Auteur en columnist Tania Heimans

‘Een verfrissende debuutroman’ Grazia

‘De roman doet je je adem inhouden. Spannend, humoristisch, indrukwekkend. Bijzonder en mooi debuut.’ Paul Hofman, De Gaykrant.

‘Met ‘De verkeerde vriend’ heeft Gert-Jan van den Bemd een ijzersterk debuut afgeleverd. Het verhaal is goed opgebouwd, van den Bemd weet perfect de spanning in het verhaal op te bouwen en hoe meer je leest, hoe moeilijker het wordt om het boek weg te leggen. (…) Deze debuutroman is absoluut een aanrader en wij van De Boekenkast zijn ervan overtuigd dat er nog meer pareltjes zullen verschijnen van deze Nederlandse auteur!’ De Boekenkrant

‘De verkeerde vriend is een intrigerende roman die een ruim publiek zal aanspreken. We kunnen alleen maar hopen dat Gert-Jan van den Bemd de smaak te pakken heeft gekregen, en vanaf nu vaker romans zal schrijven.’ Bol.com Lees  Magazine

Reacties van lezers:

‘Gert-Jan van den Bemd is de nieuwe meester van de spannende roman. Geen lege thriller uiteraard, maar een razend spannend werkje waarbij je op het puntje van je stoel zit voor de ontrafeling van een complexe kluwen kleine verhaallijntjes. Venijnige verhaallijntjes. Echt mensen, we hebben een nieuwe meester. (…)  Eat your hart out Herman Koch.’

‘Wat aanvankelijk lijkt op een onbenullig ‘fait divers’, zwelt langzaamaan tot een complot waar je het einde niet van kan voorspellen.’

‘De auteur heeft een bijna fotografisch gevoel voor het beschrijven van sfeer, personen, plaatsen en situaties. Hierdoor beleef je het boek als een cameraman op een filmset.’

‘Zijn schrijfstijl is vlot en vol rake observaties die hij erg beeldend neerzet. Zien we hierin de beeldend kunstenaar terug?’

‘Qua schrijfstijl doet ‘De verkeerde vriend’ me denken aan de boeken van Patricia Highsmith, niet bepaald een van de minsten in het psychologische thrillergenre. Net als in haar boeken zit de hoofdpersoon in het boek van Gert-Jan van den Bemd, Werner, gevangen in een web waar hij steeds vaster in komt te zitten en er maar niet uit geraakt.’