Branco & Julia

In Branco & Julia kruisen zich de paden van de wat oudere curiosa- en antiekhandelaar Branco en de jonge kunstenares Julia. Beiden kopen los van elkaar oude foto’s op de Feira da Ladra, de rommelmarkt van Lissabon. Branco ziet ze als inspiratiebron voor een roman die hij wil gaan schrijven, Julia wil de foto’s gebruiken als uitgangsmateriaal voor haar schilderijen. Hun gedeelde bezit leidt noodgedwongen tot een gezamenlijke speurtocht naar de Atlantische kust van Frankrijk (Loire Atlantique), naar de herkomst van de foto’s en de vrouw die erop staat afgebeeld. Maar belangrijker is het inzicht dat zij verkrijgen in de zin van hun eigen leven.

Branco & Julia
Uitgeverij Manteau
ISBN 9789022338704 (paperback)
272 pagina’s (bevat foto’s)
22,50 euro
ISBN 9789460416873 (e-boek)
9,99 euro

‘De centrale vraag van deze roman is hoe je bepaalt wat de juiste weg is die je in dit ene leven moet lopen. Niet toevallig wordt Pessoa geregeld geciteerd, de man die zich in zijn kunst met zijn pseudoniemen diverse levens toedichtte. Definitieve antwoorden geeft Gert-Jan van den Bemd gelukkig niet. Branco & Julia blijft vooral overeind door de subtiele portretten van de personages.’ John Vervoort in De Standaard der Letteren

‘Gert-Jan van den Bemd heeft met Branco & Julia een knap geconstrueerde en sfeervolle roman geschreven. Beide hoofdpersonen proberen het verleden van een onbekende boven water te halen om grip te krijgen op hun eigen leven en toekomst. ‘
‘Een mooi boek voor op vakantie, maar ook zeker voor na een vakantie. Om in gedachten rond te lopen in Lissabon, of langs de Franse kust te dwalen waar de tijd soms stil is blijven staan.’ Arjen van Meijgaard op Tzum.

‘Branco & Julia is een boek waarin veel vaart zit. Van den Bemd schrijft vaardig en zet vlotte en realistische dialogen neer. In de uit twee delen bestaande proloog weet hij de lezer nieuwsgierig te maken naar de afloop van het verhaal. Voor de oplettende lezer neemt het getal twee overigens in meer opzichten een bijzondere rol in en zijn er genoeg interessante zijpaadjes.’ Helena van Dijk op LiterairNederland.nl

‘Branco & Julia is een prachtig boek dat op een bijzondere manier de literatuur en de beeldende kunst met elkaar verbindt.’ Peter van Vlerken op BrabantCultureel.nl.

‘Het boek begint met twee citaten. Daarop volgt de werkelijke opening van de roman, met deze regels waarin ook sprake is van een citaat.
‘O amor é que é essencial. O sexo é só um acidente.’ [vertaling: ‘Liefde is essentieel, seks is niets meer dan een ongelukje’]
‘Wat zeg je dat mooi,’ zegt Julia. ‘En het is nog waar ook.’
En dan zegt de ander: ‘Het is niet van mij, het is van …’
Ze legt haar hand op zijn lippen. ‘Ik weet van wie het is.’ Ze glimlacht. ‘Je hoeft ook weer niet zó eerlijk te zijn.’
Een spannende, intieme scène. Een opening die model staat voor de rest van de roman: goed geschreven, subtiel, pakkend en goed geconstrueerd.’ Hein van der Hoeven op EldersLiterair.nl

‘Hun confrontatie met Yvette’s geschiedenis zorgt ervoor dat Branco en Julia dieper gaan nadenken over zichzelf. De weergave van hun zelfreflectie past perfect in het geheel. Verwacht evenwel geen breedvoerige filosofische uiteenzettingen; de gehanteerde toon is veeleer lichtvoetig met een optimistische inslag. Hoe bijzonder kan het zijn, dat het lot (een toevallige ontmoeting) twee totaal verschillende persoonlijkheden, dichter naar elkaar toe kan laten groeien. Branco & Julia is geen zwart-wit roadtrip, wel een kleurrijke autoreis vol diepgang.’ Hebban-recensent Guy Doms

‘Durf te leven, luidt de boodschap in deze knappe roman van Nederlander Gert-Jan van den Bemd, die met zijn sfeervolle schrijfstijl zin geeft om zélf de couleur locale van Lissabon en de Loire-Atlantique te gaan opsnuiven.’ Caroline de Ruyck in Het Laatste Nieuws

‘Langzaam maar zeker verdicht zich het plot. Naar het eind wordt het zowaar nog heel erg spannend. En wat nou zo knap is: je wil door blijven lezen. Ik heb het uiteindelijk in één dag uitgelezen. Ik dacht: Nou wil ik het weten ook … Het is heerlijk geschreven, goeie gesprekken, fantastisch.’ Lidewijde Paris in de Boekenrubriek van Nieuwsweekend, NPO Radio 1, Omroep MAX

‘Branco & Julia is een dun, maar meeslepend boek, dat leest als een trein. Meer nog dan over de speurtocht naar de mysterieuze vrouw op de foto’s, gaat deze roman over twee creatieve zielen die elkaar zoeken, vinden en inspireren.’ Bert Leysen op Berts Literaire Blog

‘Het is ontzettend moeilijk om zo te schrijven, dat het lijkt of je erbij bent (…) Het plezier van het schrijven spat van de pagina’s af. Een aanrader!’ Niko Kerssens

‘Ik denk dat ik hiermee één van mijn favoriete zomerboeken heb gevonden, en ondanks dat ik helemaal niet van ‘op de foto gaan’ houd, kijk ik door de quote waar ik mijn recensie mee begon, en die me diep raakte, wel ineens anders tegen foto’s maken aan.’ Boekinkt.Blogspot.com

‘Ik lees en ik blijf lezen. Branco & Julia is een entertainende summer read, opgedeeld in hapklare hoofdstukken. De actie verspringt van Portugal (in deel 1) naar Bretagne (in deel 2): twee soorten vakantie vibes voor de prijs van één.’ ThisIsHowWeRead.be

‘Gert-Jan van den Bemd heeft ervoor gekozen beide personages in ‘Branco & Julia’ alternerend in de ik-vorm aan het woord te laten, dit binnen een vlotte en aangenaam lezende stijl.’ Jooris van Hulle op KunsttijdschriftVlaanderen.be

‘De auteur laat zijn alter ego Branco als een gemankeerde schrijver het boek uit wandelen. Dat is onnodig bescheiden, want met deze roman bewijst Van den Bemd dubbel en dwars dat hij kan schrijven.’ Margreet Schrevel in Argus

‘Branco & Julia is een bijzondere roman die zich niet zomaar in een hokje laat stoppen. Er is ruimte voor spanning en voor psychologisch drama. Voeg daarbij een vleugje avontuur, couleur locale en fraaie karakterschetsen en je hebt een uniek boek. Waarschijnlijk krijg je na het lezen ook nog eens zin om de locaties van het boek te bezoeken.’ Marco Démoet op Mixedgrill.nl

‘Branco & Julia is een intrigerende, knap geschreven roman met een origineel onderwerp, dat boeit van het begin tot het einde. Weer is een geweldig boek toegevoegd aan het oeuvre van de auteur, maar zeker ook aan de Nederlandstalige literatuur.’ Hannie van Grol op IndeBoekenkast.com

‘De schrijfstijl van Gert-Jan van den Bemd spreekt me enorm aan. Het triggert, het inspireert en je kunt eigenlijk niet stoppen met lezen. Je leert meer over kunst, literatuur, antiek, Lissabon en de Franse kust. Maar altijd maakt het deel uit van het verhaal en nergens wordt het belerend. Het was jammer dat het boek uit was. Ik had graag nog even verder willen lezen.’ FrankrijkVakantieland.nl

‘Branco & Julia is een ode aan de (literaire) kunst. Maar laat daarnaast ook zien hoe de drang naar creatie iemand als een vloek in de greep kan houden.’ Eline van der Boog op ElineSchrijftHier.nl

‘De wetenschap dat de foto’s daadwerkelijk bestaan, maakt het verhaal nog interessanter. Voeg daaraan toe dat Gert-Jan van den Bemd de overige – fictieve – personages vanaf de eerste pagina tot leven weet te brengen, net als de sfeer van Lissabon en het Franse platteland. Plus dat je door het verhaal heen geweven een treffend beeld van de kunstwereld leest, met tal van verwijzingen naar bekende en minder bekende kunst. Dan weet je dat je een boek te pakken hebt wat je in een ruk uit leest.’ TravelWriter.nl

‘Het zijn twee totaal verschillende karakters die van den Bemd op meesterlijke wijze met elkaar weet te verbinden. De roadtrip door Frankrijk is zowel een fysieke als een innerlijke zoektocht. Beide personages zoeken hun weg in het leven, ze worstelen met hun talenten en tekortkomingen, met het kunstenaars- en schrijversbestaan.’ The Cactus Lounge

De foto op de omslag van een boek is meestal een illustratie en een eerste aanwijzing van de inhoud. Kan die foto meer zijn, het onderwerp zelf van het boek? Gert-Jan van den Bemd bewijst dat het kan. Zijn ‘Branco & Julia’ is een mooi verhaal over onvervulde dromen en over de zoektocht naar geluk. Hij zet je aan het denken over het leven zonder belerend te zijn en biedt je tegelijkertijd een aantal uren ontspannende zomerliteratuur.’ Lode Vanoost op DeWereldMorgen.be

‘Van den Bemd hanteert een toegankelijke schrijfstijl met filmische beschrijvingen, rake observaties, geloofwaardige dialogen en situationele humor.’ Hebban-recensent Karla De Greeve

‘Van den Bemd is een stilist van formaat en slaagt er volledig in een mooi opgebouwd verhaal te vertellen.’ Charles Kuijpers

‘Branco & Julia is al met al een echte aanrader, en Gert-Jan van den Bemd een naam om te onthouden. Hopelijk gaan we in de toekomst nog meer horen van dit nieuwe literaire talent.’ Marion Everink op Frankrijkboeken.nl

‘Gert-Jan van den Bemd deelt zijn kunstkennis zonder dat het opscheppen wordt. Dat is altijd knap. Hij heeft een mooi taalgebruik. Branco & Julia is geschreven in een aangename stijl, het boek leest goed weg, en je wil doorlezen. Ik was blij. Goed geschreven, fijn verhaal.’ Ralph Kruizinga, Senior Medewerker Bibliotheek Breda | Collectiespecialist Volwassenen

Van den Bemd weet de lading door het verhaal zo te verdelen dat het blijft boeien. Zijn mooie filosofische zinnen zijn een lust voor het oog. Na Na De Val is deze roman weer een pareltje.’ Thrillers & More

‘Met ‘Branco & Julia’ heeft Gert-Jan van den Bemd een knap geschreven roman afgeleverd, met een intrigerend verhaal waarin de auteur je meeneemt naar Portugal en Frankrijk. Gert-Jan is een taalvirtuoos, hij weet het verhaal zo te schrijven, zo mooi, zo beeldend en met oog voor details, dat het een genot is om deze roman te lezen.’ De Boekenkast

‘De auteur heeft absoluut een soepele en beeldende schrijfstijl. Hij weet in geuren en smaken de perfecte sfeer van het zuiden op te roepen. Ook heb ik genoten van de verwijzingen naar kunst met bekende en minder bekende namen. De auteur deelt zijn eigen passie en kennis op een schijnbaar nonchalante manier, steeds boeiend en interessant.’ Perfecte Buren

Artist inbreda maakte deze videoreportage:

Door kunstenaar Kathleen Ramboer werd ik geïnterviewd in Brasserie Albert in Oostende. We spraken over kunst, fotografie, schrijven en natuurlijk over Branco & Julia. Lees het interview hier.

Foto: Kathleen Ramboer